Íme az ember, aki egyes-egyedül forgalmi dugót okozott a Google Maps-ben

Android Hírek   |   2020.02.05 - 14:18   |   Írta: N Marcell   |   975
05. feb Íme az ember, aki egyes-egyedül forgalmi dugót okozott a Google Maps-ben

Kellett neki 99 telefon meg egy kis türelem, de sikerrel járt.

A Google Maps a modern kor egyik leghasznosabb eszköze, ez nem is kérdés. Sokmillió ember használja szerte földön, amit főleg a részletes térképének, remek navigációjának és könnyű használhatóságának köszönhet. Nem is csoda, hogy a sok közül lett egy olyan felhasználó, aki úgy döntött: megvicceli egy kicsit a rendszert, és mindenkit, aki használja.

Ha használtad már a Maps-et egy kicsit is forgalmasabb környéken, akkor tudhatod, hogy bizonyos kereszteződéseknél, illetve a forgalmat lassító baleseteknél az alkalmazás az amúgy zölddel jelzett utat narancssárgára, vagy rosszabb esetben pirosra változtatja, attól függően, hogy mennyire lassultak le a járművek. Ha pedig ez megtörténik, más Google Maps felhasználóknak automatikusan olyan útvonalakat fog tervezni, amik kikerülik a dugót. Hogy hogyan képes megállapítani és megjeleníteni a térkép azt, hogy hol van dugó és hol nincs? Más aktív felhasználók helyzetét és sebességét figyeli: minél több lassan mozgó telefont érzékel egy környéken, annál rosszabbnak fogja értékelni forgalmi helyzetét, aminek pedig színváltoztatás a következménye.

 

 

Egy Simon Weckert nevű performanszművész egy érdekes ötlet által vezérelve ’meghekkelte’ a rendszert: 99 darab telefont pakolt fel egy négykerekű kiskocsira, mindegyiken elindította a Maps-et, majd kényelmes tempóban sétálgatni kezdett. A Maps természetesen egyből felismerte, hogy nagyon sok ’ember’ koncentrálódik kis helyen, így Simon útvonalát egyből pirossal jelölte meg, és a gyanútlan közlekedőket másfelé kezdte terelgetni – emberünk tulajdonképpen megtisztította az utakat, bár haszna szinte senkinek sem származott belőle. Az már csak a cseresznye a tortán, hogy Simon még a Google Berlini irodája elé is elsétáltatta a mobildugót. Saját bevallása szerint az volt a célja, hogy felhívja az emberek figyelmét a nagy techcégek elképesztő befolyására: a Google képes meghatározni, hogyan használjuk a köztereket, az AirBnb az ingatlanárakat manipulálja, a Nike kocogóappja a viselkedésünkre és önmagunk értékelésére van hatással, a Tinder pedig a szerelmi életünkre. Egy szó mint száz, a művész szerint a performansz a valóság és az azt befolyásoló virtuális kontroll és felügyelet kapcsolatáról szól.

 

 

Remélhetőleg a Google megpróbálja majd kizárni annak a lehetőségét, hogy ez a módszer továbbra is használható lehessen a Maps-ben, hiszen csúnyán vissza lehetne élni az emberek arrébb terelésével, ha valakinek ez állna érdekében.

Update 1: a Google egy szóvivő nyilatkozatán keresztül reagált a helyzetre. Igazolta, hogy Simon tényleg kihasználta a Maps azon funkcióját, hogy az app több felhasználó adatai alapján számít forgalmat, illetve tervez útvonalakat. Azt is elhintette, hogy a cég a hasonló, nagyon egyedi és ritka eseteket is felhasználja arra, hogy továbbfejlessze a térkép tudását.

„Legyen szó autóról, kiskocsiról vagy tevéről, mindig szeretjük nyomon követni a Maps kreatív felhasználási módjait, hiszen azokon keresztül jobban és pontosabban dolgozó térképeket tudunk előállítani.

A Maps forgalmi adatai folyamatosan frissülnek a több forrásból beérkező információnak köszönhetően, melyekbe beletartoznak a helymeghatározást bekapcsoló felhasználók anonimizált adatai és Google Maps közösség hozzájárulásai egyaránt. Bár már több országban is elindítottuk a térkép autókat és motorbicikliket megkülönböztető funkcióját, a kiskocsikat sajnos még nem tudtuk megfejteni.”

 

 

Update 2: Simon Weckert a Frankfurter Allgemeine-nek adott interjújában árulta el a csínyének pontos részleteit. Azt mondta, hogy a kölcsönvett 99 telefon mindegyikének saját, aktív SIM-kártyája volt, és mindegyik futtatta a Maps-et. Azt is észrevette, hogy attól, hogy megállította a kocsit, a dugó nem tűnt el, így bebizonyosodott, hogy a térkép csak a mozgásra reagál; illetve a dugók kreálásához gyakran többször is fel-alá kellett sétálnia az utcán, egy hossz nem volt elég. Másik érdekesség, hogy többször is elment mellette normális sebességgel közlekedő autó, ekkor pedig a szoftver néha észbe kapott, és eltüntette a Simon fáradságos munkájával előidézett dugóját. Az ötlet pedig akkor fogant meg a fejében, amikor a berlini és hongkongi tüntetések eseményeit követte figyelemmel.

Forrás: 9to5google

Kapcsolódó cikkek:




Kommentek megjelenítése