Huawei Mate 30 Pro kontra P20 Pro kamerateszt: ennyit fejlődött a csúcsmobilok kamerája négy generáción át

Tesztek   |   2019.11.09 - 11:40   |   Írta: N Marcell   |   1379
09. nov Huawei Mate 30 Pro kontra P20 Pro kamerateszt: ennyit fejlődött a csúcsmobilok kamerája négy generáción át

A Huawei hatalmasat robbantott a P20 Pro triplakamera rendszerével, a fejlődés pedig azóta sem lassított.

2018-ban a Huawei maradandót alkotott a mobilfotózás történelmében: piacra dobták a P20 Prónak keresztelt csúcskészüléket, az első olyan modern okostelefont, ami 40 MP-es főlencsével, telefotó lencsével és elképesztő Night Mode-dal varázsolta el az amatőr fotózás szerelmeseit. Mindezek manapság már alapnak számítanak, viszont épp a P20 Pro volt az, ami miatt ebbe az irányba tolódott el a telefonok kamerafelszereltsége, hiszen előbb vagy utóbb szinte mindegyik gyártó átvette ezeket a funkciókat. Ráadásul a P20 Pro hatalmasat ment, rengeteget adtak el belőle, és nem kis szerepet játszott a Huawei bebetonozásában a telefongyártó-mezőny éllovasai között.

A Huawei persze nem hagyta meghalni az aranytojást tojó tyúkot, az elkövetkezendő évben még tovább finomhangolta a Mate 20 Pro, P30 Pro és végül a Mate 30 Pro kameráinak képességeit. Mind a négy telefon fantasztikus pontszámokat kapott a tesztekben, valamint folyamatosan vezették be az újabb és újabb funkciókat: bekerült 5-szörös optikai zoom, a széleslátószögű lencse és folyamatosan fejlődött a telefonok mélységérzékelő képessége. Ezzel pedig elérkeztünk a mába: a nemrég megjelent Mate 30 Pro a Huawei legjobb kameráival rendelkezik, tudása az egész mobilvilágban kiemelkedőnek számít. De mennyit fejlődött a Huawei önmagához képest a négy generáció alatt? A tavaly még legjobbnak számító P20 Pro megtartotta vajon az előkelő helyezését a kínai gyártó felhozatalában, vagy már most elavult készüléknek számít?

 

A P20 Pro és Mate 30 Pro kameráinak specifikációi

 

Huawei Mate P20 Pro

Huawei Mate 30 Pro

Főkamera

40 MP, 1/1.7", PDAF, OIS
f/1.6, 27mm fókusztávolság
RYYB SuperSpectrum színfilter

40 MP, 1/1.7", PDAF, OIS
f/1.8, 27mm fókusztávolság

Kamera 2

8 MP, 1/4", PDAF, OIS f/2.4,

80mm fókusztávolság
3x optikai zoom

8 MP, 1/4" sensor, PDAF, OIS f/2.4, 80mm fókusztávolság
3x optikai zoom

Kamera 3

20 MP, 1/2.7", PDAF, OIS
f/1.6, 27mm fókusztávolság
monokróm lencse

40 MP, 1/1.54", PDAF
f/1.8, 18mm fókusztávolság
széles látószögű lencse

Kamera 4

-

3D mélységérzékelő szenzor

 

Bár a motorháztető alatt dolgozó technológia nagy mértékben megegyezik a két telefonnál, néhány komoly különbséget is felfedezhetünk a Huawei tripla- és quad-kamerája között. Bár mindkét telefon 40 MP-es főlencsékkel dolgozik, a Mate 30 Pro rekesze szélesebb, illetve RYYB SuperSpectrum színfiltert is használ, hogy javítsa a sötétben lőtt képei minőségét. A 3x-os telefotó lencsék is hasonlítanak a két eszközben, viszont a monokróm szenzor már hiányzik a Mate 30 Próból, egy széles látószögűre lett lecserélve. Ráadásul egy külön mélységérzékelő szenzor is került a fiatalabb csúcsmobilba, ami a portrékon alkalmazott szoftveres bokeh-effektus minőségét emeli.

Most pedig következhetnek a fotók, amiken testközelből figyelhetjük meg a két telefon kameráinak különbségeit.

 

Sima fotó - 10 MP-es felbontás, automatikus színek

Már az első tesztből két olyan tapasztalatot vonhatunk le, ami érződni fog a további képeken is. Bár összességében mindkettő telefon villámgyorsan lő remek képeket, a Huawei P20 Pro hajlamos túlfinomítani a fotóit, ami a minőség látványos romlásához vezet, ha a kép valamelyik részére önmagában vagyunk kíváncsiak, vagy kivágunk belőle egy részletet, és arra fókuszálunk. A Mate 30 Pro képei ezzel szemben ’lágyabb’ hatást keltenek, viszont így is elképesztő mennyiségű részletet foglalnak magukba, mindössze 10 MP mellett is. A másik tapasztalat, hogy a Mate kamerájának színei kevésbé dinamikusak, mint a P20-é, ami a monokróm szenzor hiányának tudható be.

Ha közelebbről megvizsgáljuk a fotók színeit és világítását, hamar nyilvánvalóvá válik, micsoda különbség van a két szenzorrendszer között, mind telítettségben, mind exponálásban. A P20 Pro egyértelműen mélyebb képeket készít, sötétebb kontrasztokkal és valamivel telítettebb színekkel. A Mate 30 Pro ezzel szemben világosabbra exponál, és ahogy említettem, egy általánosságban lágyabb hatást ér el. A fehéregyensúlyok is gyakran eltérőek, például a Mate 30 Pro melegebb, már-már rózsaszínes árnyalattal örökítette meg a híd tégláit.

 

P20 Pro

Mate 30 Pro

 

P20 Pro

Mate 30 Pro

A képekbe való közelítésből is fontos tapasztalatokat vonhatunk le. A Mate 30 Pro képei láthatóan kevésbé szemcsések, és így részletesebbek, mint idősebb társáé - bár a képeken látható előnyös világítással ez nem olyan hangsúlyos, mint más esetekben. A P20 Pro ráadásul sokkal erőszakosabb élesítést alkalmaz a képeire, ami gyakran durva széleket eredményez.

Viszont ha a naplementében nézzük meg ugyanezt a helyszínt, akkor észrevehetőbbek lesznek a kamerák által előállított színek különbségei. A monokróm lencsének hála a P20 Pro végeredménye kontrasztosabb, a felhőkön különösen jól megfigyelhető, mennyivel jobban ’kiugranak’ a környezetükből - a kettő közül egyértelműen ezek hasonlítanak jobban a valóságra. A Mate 30 Pro egy világosabb összhatást tár a szemünk elé, viszont az általa megörökített rózsaszínes-lilás fényhatás sokkal kevésbé realisztikus. A Mate 30 azonban ismét csak valamivel részletesebb képet tudott készíteni, kevesebb zajjal és durva éllel.

 

P20 Pro

Mate 30 Pro

 

P20 Pro

Mate 30 Pro

Ezen a párosításon jön elő a legjobban a P20 Pro túlélesítéses problémája. Az épület tetejének vonalai közelről cakkosak, közel sem olyan simák, mint a Mate 30 művén - viszont egy fokkal élénkebben a színei, mint a 2019-es csúcsmobilé. Ettől függetlenül ez a darabosság egy kicsit sem jó hír a kép minőségének szempontjából, hiszen a Mate 30 Pro a lágyabb hatás ellenére is több részletet foglal bele a képbe, mint a P20.

 

40 MP felbontás, zoom

Bár mindkét modell kamerája alapesetben 10 MP-re van állítva, ez nem azt jelenti, hogy ne lennének többre képesek. A 40 MP-es felbontás két gombnyomással bekapcsolható, illetve a 3x-os telefotó lencse is rendelkezésre áll, ha némi extra részletességre lenne szükségünk a soron következő képekhez.

Sajnos egyik kamera sem éri el a valódi 40 MP-es felbontás részletességét, a pixel-binning nevű technika miatt (nagyon sarkítva egy olyan módszer, ami négy pixel adatait sűríti össze egybe, hogy a telefon részletes képet tudjon csinálni anélkül, hogy hatalmas kameraegységet kellene a hátára helyezni). Ettől függetlenül telefonos kamerákhoz képest kiemelkedően jó és részletes minőséggel dolgoznak - szinte sehol máshol nem érhető el az a színvonal, amit a Huawei készülékei hoznak.

 

P20 Pro

Mate 30 Pro

 

P20 Pro

Mate 30 Pro

A 40 MP-es felbontással készített fotók szinte teljesen megegyeznek a két telefonnál. A korábban említett tipikus szín- és exponálásbeli különbségeket valamennyire fel lehet fedezni, de részletesség szempontjából szinte ugyanolyan a kettő. A Mate 30 Pro végterméke lehelletnyivel zajtalanabb, mint a P20 Próé, de ez csak ráközelítés után vehető észre. Összességében mindkét telefonnál érvényes, hogy sokkal bölcsebb döntés 48 MP-lel fotózni, majd kivágni a kép közepét, mint 2-szeres zoommal ráközelíteni ugyanarra a témára, és úgy kattintani.

A háromszoros optikai zoommal, vagy ötszörös hibrid zoomal készített képek között ismét csak nüansznyi különbségeket lehet felfedezni a színbeli eltéréseken felül. 3x-os közelítésnél a Mate 30 valamivel részletesebb képet ad vissza, ezt főleg a fák és a ház tetejének kidolgozottságán vehetjük észre - viszont a fejlődés tényleg csak szinte minimális, és leginkább szoftveres finomhangolásnak köszönhető. Az élességbeli eltérések azonban egyre súlyosabbak lesznek, ahogy haladunk az egyre nagyobb zoom felé, hiszen már ötszörös ráközelítésnél is nyilvánvalóvá válik, mennyivel részlettelenebbek és összemosottabbak a P20 Pro képei, például a házak tégláin. Természetesen még így is rá kell közelíteni a képre (és a P20 Pro képe átalánosságban még mindig igen jónak számít), de ez esetben már látható, mit is raktak össze a Huawei mérnökei másfél év alatt.

 

P20 Pro

Mate 30 Pro

 

P20 Pro

Mate 30 Pro

 

Összességében azt lehet mondani, hogy a Huawei Mate 30 Pro fejlesztett szenzorai és pontosabban beállított szoftveres feldolgozása tisztább képekhez vezetnek, mint amit a kistestvére ki tud nyomni magából. Kevesebb a zaj, láthatóbbak a részletek, főleg az ötszörös hibrid zoom használata mellett. Viszont az is igaz, hogy látható, de nem igazán jelentős eltérésekről van szó, és a P20 Pro még mindig nagyon jó képeket lő, ha a teljes mobilszcéna teljesítményéhez hasonlítjuk.

 

Van szükség külön mélységérzékelő lencsére?

A Mate 30 Prót felszerelték egy külön lencsével, melynek egyetlen feladata a mélység érzékelése. Hasznosságát azonban nem tudta teljesen bebizonyítani: a beható tesztek során is csak apró javulást tudott felmutatni a homályosítás és portréminőség terén, az élek felfedezésével és megtartásával mindkét telefon ugyanúgy nehezen birkózik meg. Itt van például a következő két kép, melyekből az első jó világítással, a második pedig rosszabb világítással készült. A Mate 30 Pro egyáltalán nem fedezi fel a kaktusz tüskéit, sokkal inkább eltünteti őket egy radikális homályosítással. A P20 Pro ezzel szemben legalább előtérben tartja a tüskéket, az élek megtalálásába viszont szintén beletörik a bicskája. Az is igaz, hogy a Mate 30 Pro sokkal szebben simítja el az előtérben és a háttérben lévő dolgok homályosításának határait, például a virág cserepének éleinél.

 

P20 Pro

Mate 30 Pro

 

P20 Pro

Mate 30 Pro

A sötétben viszont a Mate 30 Pro meg van lőve, a vízsugár túl nagy kihívást jelent a készülék hátán lévő ToF-szenzornak. A P20 Pro szintúgy tökéletlen, de sokkal jobb munkát végez az előtér és a háttér elkülönítése során, a dedikált szenzor nélkül is. Őszintén szólva nem lehet tudni, miért feküdt meg ennyire a Mate ebben az esetben. Leginkább az mutatkozik meg az összehasonlításból, hogy a gépi tanulás által működtetett homályosító-algoritmusok még mindig sokkal nagyobb szerepet játszanak az élek sikeres felfedezésében, mint egy külön mélységérzékelő lencse.

A következő teszt során viszont be volt kapcsolva a telefonok fekete-fehér módja, hogy még jobban megmutatkozzon, mennyire is képesek elválasztani egymástól a képek előterének és hátterének rétegeit. A működési elv szerint a fókuszban lévő felülettel egy síkban lévő összes dolog színes marad, amit pedig távolabbinak ítél meg a telefon, annak elveszi a színeit.

Ha a postaláda van kiválasztva fókuszpontként, láthatjuk, hogy mindkét telefon remekül teszi a dolgát az élek megkeresésének terén. Az írott szöveg fókuszban maradt, közben pedig a láda mögötti telefonfülke is megtartotta a színét, így bizonyítva, hogy a telefonok tudták, hogy csak egy kicsit van a postaláda mögött. A háttérben egy foltnyi szín sem tűnik fel, mindkét eszköz hibátlan munkát végzett.

 

P20 Pro - fókusz a postaládán

Mate 30 Pro - fókusz a postaládán

 

P20 Pro - fókusz a háttéren

Mate 30 Pro - fókusz a háttéren

 

Viszont ahogy a kép hátterében választunk fókuszpontot, egyből látszik, milyen előnye van a Mate 30-nak a ToF-szenzorával. A P20 Pro képén nagyon tisztán látható, ahogy a postaládának két külön színárnyalatot is választott, mivel azt hitte, hogy a felületek eltérő síkokban vannak egymástól. A Mate 30 Pro is beleesett ugyanebbe a csapdába, de sokkal kevésbé szemet szúróan, mint a P20. Érdekes módon a telefonok még így is felismerték, hogy a telefonfülke hátrébb van, mint a láda.

A ToF-szenzornak hála a Mate 30 Pro több adatot tud gyűjteni a környezete mélységéről, így pedig pontosabban be tudja tippelni, milyen távolságra vannak egymástól a tárgyak. Ez sokat visszavesz a homályosítási hibákból, és egy szép, sima elmosást eredményez a síkok között. Az azonban biztos, hogy nem fejlődött sokat az élek megtalálásának terén, ez a képessége szinte még mindig ugyanazon a szinten van, mint a P20 Proé.

 

Képek rossz fényviszonyok között: ahol a legtöbb fejlődés történt

A Huawei nem hazudott, amikor azt állította, hogy a P30 Próba és Mate 30 Próba szerelt SuperSpectrum szenzorok ugrásszerű minőségnövekedést fognak eredményezni a telefonok éjszakai képeiben. Elképesztően sokat fejlődtek a rossz fényviszonyok közötti fotózás terén, bár azt meg kell említeni, hogy egy világosabb kép nem mindig jelent jobb képet - hogy miért, azt mindjárt meglátjátok.

Kezdjük az alapoktól. A Mate 30 Pro még a hosszan exponáló Night Mode bekapcsolása nélkül is részletesebb, zajmentesebb és színesebb képeket csinál rossz fényviszonyok között. Ég és föld a különbség (bár ismét csak fennáll, hogy a mobilpiac többi versenyzőjéhez képes jó fotókat lő a P20 Pro is Night Mode nélkül).

 

P20 Pro

Mate 30 Pro

 

P20 Pro

Mate 30 Pro

A Mate 30 fénybeengedési képessége egészen egyedülálló, azért az is igaz, hogy a fényesebb nem feltétlenül jelent jobbat. A várról készül képen ez bebizonyosodik: a P20 Pro dinamikusabban kezeli a színeket a félhomályban, a Mate 30 Pro túlságosan is felvilágosítja ezeket, és így egy kevésbé realisztikus képet ad vissza. Ízlések és pofonok, valakinek lehet hogy ez tetszik, de a realizmus hívei nem fogják kedvelni.

Az utolsó teszt egy gyakori, de a telefonok számára különösen nagy próbatételt jelentő darab, hiszen egyszerre van dugig koromfeketébe hajló árnyékokkal és vakítóan fényes sugarakkal. Ha a teljes képet nézzük, nincsenek egetverően nagy különbségek, a P20 Pro és Mate 30 Pro nagyjából ugyanannyira szűrték meg a zajt, és hasonló fehéregyensúlyt, valamint színeket nyújtanak.

 

P20 PRo

Mate 30 Pro

 

P20 Pro

Mate 30 Pro

 

Amint kinagyítjuk a képet, egyből megváltozik a helyzet. Feltűnik P20 Pro kézjegyének számító túlfinomítás, amit leginkább a víz fodrozódásán vehetünk észre. Az épületen látható felirat is kevésbé olvasható, a Mate 30 Pro egyszerűen egy összességében lágyabb, részletesebb, valósághűbb képet tudott megörökíteni. Egyszerűen több fényt képes beengedni a lencséin, és így tisztább fotókat tud készíteni; ezen a területen kérdés nélkül viszi a prímet, és tisztán látható a fejlődés. Egyeseknek azonban jobban tetszhet a P20 Pro képe, hiszen a monokróm lencsének hála dinamikusabban ábrázolja a színeket, ami egyedi hangulatot ad a képeinek.

 

Sok kicsi sokra megy

A Huawei Mate 30 Pro rászolgál az ’egyik legjobb kamerával rendelkező telefon’ címére, de a mindössze 18 hónapos P20 Pro is stabilan megállja a helyét a konkurenciával szemben. Mindkét eszköz brillírozik a megfelelő körülmények között, ráadásul ezzel a megkötéssel szemben is egyre rugalmasabbak. A Mate 30 Pro azért érezhetően jobb képeket lő, főleg az éjszakai fotózás és a széles látószögű képek terén. Ami még inkább lenyűgöző, hogy teszi ezt egy darab lencsével, míg a régebbi generációnak ugyanehhez a feladathoz már kettőre volt szüksége. A P20 Pro monokróm lencséje az egyik legfontosabb összetevő volt az alacsony fényviszonyok között készült képekhez, a HDR-hez és a lehető legtöbb részlet megörökítéséhez, a Mate 30 Pro viszont ugyanazeken a területeken jobb eredményt ér el, mindössze az elsődleges lencséjét használva. A Huawei szoftveres területen is hatalmasat fejlődött. A P20 Pro szoftvere túlságosan is próbál rásegíteni, ami legtöbbször csúnyább, kevésbé realisztikus képekhez vezetett, ezt azonban lecserélték egy lágyabb, részletveszteség mentes megközelítésre. Még a Hibrid Zoom is nagy előrelépést jelent.

Összességében tisztán látszik, hogy a Huawei a rendelkezésre álló legjobb szenzorait pakolta bele a Mate 30 Próba, aminek meg is van az eredménye - a P20 Pro felhasználói azonban még jó ideig nem fognak igényt érezni arra, hogy lecseréljék jól bevált eszközeiket.

 

Forrás: AndroidAuthority

Kapcsolódó cikkek:




Kommentek megjelenítése